Asioi verkossa. Päivystys 0207 559 010 (24h)
Jos jokin kiinteistöhuoltoon liittyvä askarruttaa mieltäsi, me vastaamme!
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia arjen pulmiin, joiden tiimoilta meihin ollaan usein yhteydessä. Saatat siis löytää alta kaikkein nopeimmat neuvot myös itseäsi askarruttavaan kysymykseen. Jos vastausta mieltäsi askarruttavaan kysymykseen ei löytynyt, voit olla meihin aina yhteydessä sähköisten asiointilomakkeittemme kautta tai soittamalla asiakaspalveluun. Jos asiasi on kiireetön, suosittelemme sähköistä asiointia, joka on käytössäsi kellon ja kalenterin ympäri. Kiireellisissä asioissa soitathan meille.
Tarkempaa tietoa taloyhtiön huolto- ja kunnossapitovastuista löydät vastuunjakotaulukosta.
Avaimet, lukitus, ovet ja ovenavaukset
Jos olet asunnon omistaja (osakas), käynnistyy uuden avaimen tilausprosessi ottamalla yhteyttä kiinteistön avainhallinnasta vastaavaan tahoon. Kiinteistön avainhallinta on yleensä sen isännöitsijän vastuulla, mutta joissain tapauksissa avainhallinnasta huolehtii kiinteistöhuolto.
Varsinainen uuden avaimen tilaaminen ja sen toimittaminen asukkaalle tapahtuu aina taloyhtiön avainhallinnasta vastaavan tahon toimesta. Jos tilauksen tekee huoltoyhtiö, se tiedottaa asiasta myös isännöitsijälle.
Huomaathan, että korvaavan uuden avaimen tai lisäavaimen tilaaminen vaatii yleensä myös asunnon omistajan (osakkaan) hyväksynnän. Jos siis olet asunnossasi vuokralla, ota ensin yhteys vuokranantajaan, jotta uuden avaimen tilaaminen saadaan vireille.
Jos et ole varma, kuka vastaa oman kiinteistösi avainhallinnasta, ota yhteys isännöitsijään tai kiinteistöhuollon asiakaspalveluun.
Jos avain tipahtaa vahingossa hissikuiluun, on oikea osoite yhteydenotolle hissin ylläpidosta vastaava yhtiö. Jollei hissiyhtiön yhteystiedot/päivystysnumero ole syystä tai toisesta hississä tai taloyhtiön ilmoitustaululla esillä, voi niitä kysyä myös kiinteistöhuollon asiakaspalvelusta. Haluttaessa myös huollon asiakaspalvelu voi olla asukkaan puolesta yhteydessä hissiyhtiöön.
Huomaathan, että hissiyhtiöstä tilattu erillinen ”avaintenpelastuskäynti” laskutetaan aina avainten pudottajalta. Veloituksetta avaimet voidaan koittaa noukkia kuilusta hissiin kohdistuvan muun huolto- tai tarkistuskäynnin yhteydessä.
Asunnon ulko-ovien huolto ja kunnossapito ovat taloyhtiön vastuulla ja niissä ilmenevistä vioista on hyvä ilmoittaa suoraan kiinteistöhuoltoon.
Sisäovien, myös ulko- ja parvekeovien väliovet, huolto- ja kunnossapitovastuu on osakkaalla. Kiinteistöhuolto tai korjausrakentamisen ammattilaiset voivat kuitenkin tarvittaessa huolehtia myös näiden ovien korjauksesta ja huollosta, mutta toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset laskutetaan erikseen osakkaalta.
Jos vuokralla asuva henkilö havaitsee asunnon sisäovissa vikaa, kannattaa asiasta ilmoittaa aina ensin vuokranantajalle korjaustoimenpiteistä sopimista varten.
Talon ulko-ovet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa kiinteistöhuollon asiakaspalveluun.
Tarkista oven avauksen hinta yhteystiedot sivuiltamme tai asiakaspalvelustamme. Oven avaus veloitetaan avauksen pyytäjältä.
Asunnon ovi voidaan avata huoltoyhtiön toimesta ainoastaan henkilölle, joka on talossa kirjoilla. Tästä syystä asukkaiden on hyvä huolehtia muuttoilmoituksen tekemisestä heti sisään muuton yhteydessä.
Jos henkilö ei ole ilmoittanut tietojaan talonkirjaan ja toivoo oven avausta, voidaan tietyissä tilanteissa asia selvittää myös Digi- ja väestötietovirastosta (ent. väestörekisterikeskus) tai muita asiakirjoja (vuokrasopimus tai kauppakirja) käyttäen.
Huomaathan, että avauksen pyytäjän on pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä avauksen yhteydessä esim. ajo- tai henkilökortilla.
Asukastaulu
Nimen vaihtaminen tai lisääminen oman asunnon oveen ja talon ulko-oven vieressä sijaitsevaan nimitauluun tapahtuu kaikkein helpoimmin verkkosivuiltamme löytyvän muuttoilmoituksen välityksellä. Sähköisellä lomakkeella kysytään kaikki tarvittavat tiedot myös virallisen talonkirjan päivittämiseksi.
Jos olet vanha asukas ja nimesi on muuttunut, voit ilmoittaa uudet tiedot myös ottamalla sähköpostilla tai puhelimitse yhteyttä asiakaspalveluumme.
Saunavuorot ja autopaikat
Saunavuorovarausten ylläpidosta huolehtii tavallisesti joko isännöitsijä tai huoltoyhtiö. Monessa taloyhtiössä on saunavuorojen varauslista ja ohjeet vuorojen varaamiseen talon yleisen ilmoitustaulun yhteydessä.
Jos et ole varma, kenen vastuulla saunavuorovarausten ylläpito on tai miten varaus tehdään, voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme. Me neuvomme mielellämme asiassa eteenpäin.
Autopaikkojen varaaminen tapahtuu useimmissa taloyhtiöissä jonotuslistan kautta. Uuden autoilevan asukkaan on hyvä ilmoittautua listalle heti muuton yhteydessä. Käytännössä autopaikan saa, kun sellainen vapautuu esimerkiksi vanhan asukkaan poismuuton yhteydessä.
Huomaathan, että erityisesti taloyhtiöissä, joissa osakkaat ovat suurelta osin myös asukkaita, saattaa jonotusajat olla joskus pitkiä. Lisäksi tietyissä taloissa, joissa on autopaikkoja saatavilla vain vähän, saattaa olla käytössä erilaisia käytäntöjä autopaikkojen myöntämiseen liittyen. Näitä ovat esimerkiksi yhden paikan -sääntö sekä asuvien osakkaiden etuoikeus autopaikan saamiseen vuokralaisiin nähden.
Lisätietoa taloyhtiön autopaikkakäytännöistä löytyy tavallisesti taloyhtiön yleiseltä ilmoitustaululta. Jos kaipaat lisätietoja, voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme.
Ilmastointi, lämmitys ja sulakkeet
Yleisin syy huoneiston viileyteen on lämmityspatterin termostaatin väärä asento: termostaatti on esimerkiksi saattanut unohtua kiinni lämmityskauden alkaessa eikä patteri tästä syystä lämpene ja lämmitä asuntoa. Asukas voi itse avata patterin termostaatin kiertämällä sitä vastapäivään auki-asentoon. Myös kiinteistönhoitajat avustavat termostaatin avaamisessa tarvittaessa. Jos patteri lorisee ja pysyy viileänä termostaatin avaamisesta huolimatta, se pitää ilmata kiinteistöhuollon toimesta.
Joskus lämmityspatteri ei lämmitä asuntoa oikein, koska sen eteen on asetettu sohva tai muu raskas huonekalu, joka estää lämmön nousemisen patterista asuntoon. Myös verhot patterin edessä voivat heikentää laitteen lämmitystehoa. Lämmityspatteri toimii kaikkein tehokkaimmin silloin, kun ilma pääsee termostaattiin ja virtaamaan vapaasti patterin läpi.
Asunto saattaa joskus tuntua viileältä myös auki unohtuneen ikkunan tai huonokuntoisten ikkunan tiivisteiden vuoksi. Ikkunoiden ja ovien tiivisteet on hyvä tarkastaa säännöllisesti ja etenkin lämmityskauden alkaessa. Varsinkin useasti avattavien tuuletusikkunoiden tiivisteet ovat kovalla rasituksella. Jos tiivisteet ovat hapertuneet tai ne ”repsottavat”, ne kannattaa uusia. Sisäpuitteen tiivisteen uusiminen on osakkaan vastuulla, mutta voimme tehdä korjauksen erikseen laskutettavana työnä. Pyydä tarjous asiakaspalvelustamme.
Huomaathan, että erityisesti uusissa rakennuksissa lämmitysjärjestelmän toiminta perustuu monesti ulkoilman vallitsevaan lämpötilaan. Näissä kohteissa asuntokohtainen lämpötila nousee ja laskee automaattisesti ulkolämpötilan vaihteluiden mukaisesti ja lämmityksen/viilennyksen vaikutus saattaa tuntua vasta viiveellä.
Kannattaa ottaa yhteys asiakaspalveluumme, niin selvitetään äänen syy.
Joskus asunnon huoneistokohtaisen ilmastointilaiteen suodatin saattaa olla niin likainen, että se kuormittaa konetta ja pitää siksi tavallisesta poikkeavaa häiritsevää ääntä. Näissä tilanteissa on hyvä tehdä meille huoltopyyntö, niin huolehdimme suodattimen vaihdosta ja laitteen huollosta mahdollisimman pian.
- Selvitä ensin mikä sulake on palanut? Tulppasulakkeen päässä oleva nasta on yleensä irronnut.
- Pääkytkimestä voi katkaista virrat turvallisuuden takaamiseksi mutta jos muuta valonlähdettä ei ole saatavilla sulakkeen vaihtopaikassa, voi sulakkeen vaihtaa erityistä varovaisuutta noudattaen pääkytkimen ollessa päällä.
- Sulake on varokekannen alla. Tarkista sen olevan ehjä. Varokannen posliinieristeen tai suojalasin ollessa vaurioitunut, voivat sormet koskettaa posliinin alla olevia vaarallisia jännitteisiä metalliosia. Vaurioitunut varokansi tulee vaihtaa välittömästi uuteen.
- Sulake lähtee varokekannen mukana kiertämällä irti. Mikäli sulake kuitenkin jää tauluun kiinni, aseta varokekansi takaisin ja yritä uudelleen. Missään tapauksessa taulussa kiinni olevaan paljaaseen sulakkeeseen ei saa koskea käsin!
- Vaihda uusi sulake varokekanteen. Sulakkeen suuruus (ampeeria A) selviää vanhasta sulakkeesta, pohjakoskettimen väritunnuksesta tai irronneesta merkkikannasta.
- Kierrä varokekansi sulakkeineen tiukasti paikalleen.
- Kytke virta pääkytkimestä, kytkin asentoon I
- Automaattisulakkeen lauetessa kääntyy pieni vipu automaattisesti 0 asentoon.
- Ennen sulakkeen kääntämistä on hyvä tarkastaa käytetty sähkölaite.
- Käännä katkaisija I asentoon
- Mikäli vipu palautuu heti uudelleen 0-asentoon on syytä kutsua paikalle sähköalan ammattihenkilö.
Talon yleiset tilat ja ulkotilat
Kaikki talon yleisissä tiloissa ja piha-alueella sijaitsevat valaisimet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa meille.
Kaikki talon yleisissä tiloissa ja piha-alueella sijaitsevat valaisimet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa meille.
Huolehdimme kiinteistöistä ja niiden piha-alueista huoltosopimuksen mukaisesti. Joskus keliolosuhteet vaihtelevat nopeasti (esim. yön aikana) ja oma kotipiha saattaa vaikuttaa heti aamutuimaan hoitamattomalta. Näissä tilanteissa kannattaa pitää maltti mukana: hiekoitus saattaa hyvinkin olla jo tulossa, mutta sitä ei olla ihan vielä ehditty tehdä.
Jos tuntuu siltä, ettei omaa pihaa ole hoidettu asianmukaisesti ja se pysyy siksi pidempäänkin liukkaana, kannattaa asiasta ilmoittaa asiakaspalveluun.
Tapaturmat, vahingot, tuholaiset ja häiriötilanteet
Vahingon laajuus määrittelee toimintatavan ja kenelle tilanteesta ensimmäisenä ilmoitetaan: hätäkeskus, isännöitsijä tai huoltoyhtiö. Mikäli on mahdollista, estä vahingon huomattuasi lisävahinkojen syntyminen.
Ilmoitus kannattaa tehdä ns. matalalla kynnyksellä, eli jos vesivahingon mahdollisuus käy edes mielessä, on asiasta hyvä tehdä ilmoitus.
Tärkeää on, että vesivahinkoihin liittyvistä havainnosta ilmoitetaan aina puhelimitse asiakaspalveluun tai päivystysaikoina päivystysnumeroon. Näin tilanteeseen voidaan reagoida sen edellyttämällä tavalla mahdollisimman nopeasti, varmasti ja tehokkaasti.
Terveyttä, henkeä tai omaisuutta uhkaavissa tilanteissa tulee aina ottaa ensisijaisesti yhteyttä isännöitsijään tai hätäkeskukseen tilanteen vaatimalla tavalla. Mikäli tieto tapahtuneesta on meille tarpeellinen, yleensä se tulee tietoomme isännöitsijän kautta. Voit toki ilmoittaa tapahtuneesta myös asiakaspalveluumme, jos asiassa tarvitaan meidän apuamme.
Erilaisten asumisen häiriötilanteiden selvittäminen, kuten yöllisen metelöinnin rauhoittaminen, ei lähtökohtaisesti kuulu huoltoyhtiön tehtäviin. Jos asumisesi häiriintyy, voi asiasta ilmoittaa isännöitsijälle ja tilanteen vaatimalla tavalla hätäkeskukseen. Asioita voi koittaa selvittää myös yhdessä taloyhtiön hallituksen kanssa.
Tilanteen mukaan murrosta ilmoitetaan isännöitsijälle tai poliisille, jotka antavat tarkemmat toimintaohjeet.
Murtojäljistä kannattaa ottaa valokuva heti tuoreeltaan niiden havaitsemisen yhteydessä. Kuva sujuvoittaa usein asian selvittämistä sekä tilanteen edellyttämien korjaustoimenpiteiden toteuttamista.
Sokeritoukat ovat suomalaisissa kodeissa ja keittiöissä melko yleinen riesa, ja niiden vähäinen esiintyminen ei edellytä laajamittaisia toimenpiteitä (esim. myrkytys). Jos sokeritoukkia esiintyy vain paikallisesti, kannattaa aluksi siivota keittiön kuiva-ainekaapit ja tappaa toukat kaatamalla kiehuvaa vettä keittiön viemäriin. Veden kaataminen kannattaa toistaa säännöllisesti, alkuun viikoittain ja myöhemmin kuukausittain, kunnes toukkia ei enää esiinny. Jos sokeritoukkia on todella paljon ja niitä esiintyy runsaasti myös taloyhtiön muissa asunnoissa, voi asiasta ilmoittaa isännöitsijälle, joka päättää mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymisestä.
Jos asunnossa esiintyy jotain muita tuholaisia, kuten koiperhosia tai luteita, on asiasta hyvä ilmoittaa huoltoon. Jos tuholaisia on runsaasti ja niitä esiintyy useammassa paikassa, voi asiasta olla suoraan yhteydessä myös taloyhtiön isännöitsijään.
Kodinkoneet ja valaisimet sekä niiden asennustyöt
Jos esimerkiksi asunnon kattoon asennettu uusi valaisin ei heti tunnu toimivan, kannattaa koittaa selvittää onko vika valaisimessa vai pistorasiassa. Toisin sanoen valaisinlaitteen toiminnan voi tarkistaa toisessa pistorasiassa (jossa muut valaisimet toimivat) ja pistorasian toiminnan voi koestaa toisella valaisimella.
Jos vika löytyy pistorasiasta, kuuluu sen korjaaminen taloyhtiön vastuulle. Tällöin asiasta voi ilmoittaa meille ja me hoidamme paikalle tarvittavan avun.
Kodinkoneiden asennukset eivät kuulu asuintalojen kiinteistönhuollon piiriin ja ne ovat käytännössä aina osakkaan/asukkaan omalla vastuulla. Kiinteistöhuolto voi kuitenkin tarvittaessa asentaa laitteita erikseen laskutettavina töinä. Pyydä tarjous asiakaspalvelustamme.
Kylpyhuonekalusteissa kuten peilikaapeissa on usein sisäänrakennettu vikavirtasuoja, joka voi laueta esimerkiksi virtapiikin seurauksena. Tällöin peilikaapin kiinteät pistorasiat ja valaisin eivät välttämättä toimi. Asukas voi tehdä vikavirtasuojan ”nollaamisen” itse: se tapahtuu painamalla pistorasioiden läheisyydestä löytyvää, usein punaisella tai keltaisella huomiovärillä korostettua painiketta.
Jos peilikaapin loisteputkivalaisin ei toimi, saattaa vika olla loisteputken käyttöikänsä lopussa olevassa sytyttimessä. Tästä syystä loisteputkityyppisten valaisimien putki ja sytytin on hyvä vaihtaa uusiin aina yhtä aikaa.
SEO title
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.
SEO title
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.
SEO title
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.